onsdag 19 mars 2014

Tankar om Hen

Idag i skolan skulle vi ha med olika aktuella ämnen angående barn att diskutera, jag hade läst en forskning om föräldrars inställning till sina överviktiga barn typ o sånt, men det är oväsentligt..

Men en annan i klassen hade ett intressant ämne, nämligen användningen av ordet HEN. 

Det jag kan bli lite irriterad på är då folk tydligen fortfarande inte har läst in sig tillräckligt på ämnet utan att de fortfarande tror att ordet hen handlar om att pojkar inte ska få vara pojkar och flickor inte ska få vara flickor -  att ordet hen på nåt vis suddar ut deras identitet som pojke o flicka, vilket det ju absolut inte gör!

Ordet hen har, enligt min mening ingenting att göra med jämnställdhet eller att man inte ska få ha nåt specifikt kön, utan det handlar helt enkelt bara om att förenkla språket. Vet man till exempel inte om person X i en text är en pojke eller flicka, eller att det inte är nån skillnad om det är en pojke eller flicka/man eller kvinna, så kan man istället använda ordet hen.

T.ex. i läroböcker som man hade när man var liten

Han/Hon kan cykla utan stödhjul. 

I denna mening skulle det ju passa ypperligt att sätta in ordet Hen istället för Han/Hon. Det är ju det som det betyder! Precis som finskans Hän.

Eller om man har ett ofött barn i magen (hehe sku va hemskt om man sku ha ett fött barn i magen) som man fortfarande inte vet könet på, så skulle man helt bra kunna kalla det ofödda barnet Hen, tills man får reda på om det är en Han eller Hon.

Sen KAN ju ordet nog också användas av dom som tycket att dom inte har nåt specifikt kön, men då är det ju deras eget val om de vill kallas hen istället för han eller hon. Det är ju inte som att man kallar barn för hen bara för att de inte skulle få vara han eller hon!

Denhär bilden beskriver så bra vad jag menar:


De som är emot ordet hen borde väl isåfall också vara emot ordet partner, förälder och syskon, för i de orden framkommer det ju inte heller om det är en kille/tjej, man/kvinna.

Get it? 
Försökte förklara på lektionen hur jag ser på det också men vet inte om det riktigt gick fram hur jag menar..
Nå, iallafall, jag gillar ordet hen! 


1 kommentar:

  1. Exakt så tänker jag också :) ett simpelt utfyllnadsord som åtminstone jag också kan använda i talspråk. Ibland.

    SvaraRadera