måndag 27 mars 2017

Negativa Jakobstadsbor

Det har kommit ut en undersökning angående vilken kommun i Finland som har nöjdaste invånarna, och föga förvånande blev resultatet..

Och alltså nej, det förvånar mig faktiskt inte, redan när man är medlem i ett par sidor som handlar om Jakobstad på fb så märker man att det är ett jäääkla tjatas hit och dit om allt och (mest) inget. För ja, många människor verkar ha en grin- o gnällattityd ganska ofta och visst får man tycka till om saker och ting, men gör man sen inte ett skvatt för att ens försöka förbättra situtationen så är det ju ganska onödigt.

Jag menar, vad är det egentligen som är så jobbigt med att bo i Jakobstad? Och varför flyttar man inte härifrån om det nu är så pain in the ass att vara Jakobstadsinvånare? 


Vad jag tycker är positiva saker med Jakobstad:
  • Vi har nära till naturen och havet!
  • Det är en lagom liten stad med lite "alla känner alla"-känsla (på gott och ont, men det beror ju på hur man väljer att se det)
  • Man får lätt nya bekanta och vänner bara man själv är öppen och vågar bjuda på sig
  • Vi har ett nytt fräscht centrum
  • Vi har ett bra utbud av mysiga cafér och matställen
  • Man hittar relativt lätt det man behöver i butikerna utan att behöva åka till nån större stad
  • Speciellt på sommaren finns det bra utbud av evenemang runtom i staden
  • Det finns en hel del driftiga företagare och andra människor som får staden att utvecklas och gå framåt!


Jag kan väl medge att jag som ungdom helst ville så långt bort från Jakobstad som möjligt, vilket säkert är ganska vanligt hos småtrotsiga ungdomar som är trötta på allt som har med hemma att göra, men nu när man växt upp lite, har familj och vänner här så uppskattar åtminståne jag staden på ett annat sätt. Visst finns det alltid saker som kunde förbättras, men så dåligt som artiklarna nu får det att låta tycker jag verkligen inte att det är. 

Så klagande Jeppisbor, dra upp snoro och försök se din hemstad från en lite postivare synvinkel och inse hur bra vi faktiskt egentligen har det, eller så kanske det är dags att se sig om efter en annan hemort? Grankulla lär ju vara bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar