tisdag 18 april 2017

Avslappning inför förlossning #2

Under denhär kommande förlossningen kommer jag som jag sagt tidigare att försöka klara mig utan epidural, vilket jag mer än gärna tog emot förra gången. Förlossningen slutade ju nog ändå helt bra, Oliver kom ju ut till slut men det drog ju ut väldigt på tiden (totalt över 30h), och jag tror kanske att det inte skulle ha tagit fullt så många timmar om inte epiduralen skulle ha stannat av hela förlossningen där under dendär onsdagsmorgonen när jag redan var flera cm öppen.

Dessutom kände jag inte av krystvärkarna och hade ingen aning om när jag skulle krysta och när jag skulle vila. Det är kanske främst det jag skulle vilja få känna och uppleva under denhär förlossningen, att man känner att kroppen jobbar på och att man är "ett" med sig själv, inte har en bortdomnad nederkropp som man knappt vet att man sitter ihop med heller. Jag kan nog tänka mig nån annan form av medicinsk smärtlindring sen i slutskedet men just epidural väljer jag nog bort denhär gången.

Förra gången använde jag under värkarbetet före vi sluppit in i förlossningssalen, profylaxandning och att räkna till 10 i huvudet, om och om igen (hade sett nånstans att man kan klara vilken smärta som helst i 10sek eller nåt sånt, så det blev som ett mantra). Det gick väl nog helt okej ändå men jag blev väldigt spänd i kroppen och började typ krampa under värkarna ibland, vilket jag gärna skulle försöka undvika nästa gång då det var en oerhört obehaglig känsla och S har ärligt talat fått lite trauma från förlossningen då han inte kunde annat än att sitta och se på då jag ville inte ha nån som helst beröring eller hjälp av honom.

Nu har jag istället hört och läst lite mer om dyktekniken som jag tycker låter intressant och tror att jag ska testa på! Den innebär mer att man typ går in i sig själv, känner smärtan men samtidigt helt slappnar av och låter kroppen jobba på, en värk i taget.

Så ja, avslappning är A och O i dyktekniken (t.ex här kan ni läsa mer om ni vill) och jag känner att jag nog borde träna lite på just avslappningsövningar så att man kanske har det lite i ryggen sen när det faktiskt är dags. Det skadar ju inte heller att varva ner lite extra på kvällen innan man somnar, när man varit i gång hela dagen med ljud och stoj, så win-win på den. 

Så nu undrar jag om nån har tips på några bra avslappningsövningar man kan lyssna på? Jag tycker att jag hittar så dåligt när jag försökt leta lite på nätet men kanske jag bara letar fel eller nåt. 

Och är det nån annan som testat på just dyktekniken under förlossningen, vad tyckte ni isåfall, vad var svårt/lätt och vad ska man komma ihåg att tänka på?


Nöjd bedövad preggolady under förlossningen, tur att man inte visste att det skulle ta halva dagen än före han var ute!

4 kommentarer:

  1. Rekommenderar att ni går Profylaxkursen i Nkby ifall ni inte gjort det ännu! Vi gick med ettan och jag klarade mig med endast profylax under hela förlossningen. Nu med tvåan tänkte jag gå om kursen, så hoppeligen fixar jag der utan epidural också denna gång (beror ju också på hur samarbetsvillig tvåan är). Profylax i Nykarleby heter gruppen på fb. Tänkte också försöka läsa in mig på dyktekniken, för sist var nog de sista 10 min av förlossningen ganska jobbiga så det var svårt att hålla profylax andningen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gick den kursen nog förra gången, tyckte den var riktigt bra och lärorik om man vill använda profylaxandning! När jag läst om dyktekniken så är det ju dock ganska annorlunda än profylax där man andas väldigt "snabbt", när man dyker ska man ju istället andast väldigt lungt uppfattar jag det som, så ska försöka mer med det denhär gången istället.. :)

      Radera
  2. Med första barnet va jag väldigt spänd och hade svårt att slappna av så med andra barnet förberedd jag mig mera också med andningen att öva nu som då hur det kändes behagligt och då förlossningen drog igång så tyckt jag att jag hade bra nytta av det, en sak som jag blev tipsad från rådgivningen om var att tänka på att hålla händerna öppna under värkarna för knyter man ihop dom så spänner man automatiskt mera hela kroppen så det hade jag i minnet och avslappnad var jag tydligen då det gick på under 2 timmar :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det är nog säkert bara plus att förbereda sig! :) Just dedär med händerna lär man sig bl.a. också på dendär profylax kursen, o de brukar ja också tänka på när jag är hos tandläkaren! :D

      Radera